Tvornica cementa Kakanj – Naš pristup je jasan i jednostavan: Čovjeka stavljamo na prvo mjesto

Tvornica cementa Kakanj, koja od 2000. godine posluje u okviru grupacije HeidelbergCement, sinonim je za uspješno proveden proces privatizacije u BiH. Da je to tako svjedoče brojna priznanja i plakete sa prefiksom “naj”, kojima se kompanija okitila u protekle, skoro dvije decenije.

Ništa manje najsjajnijih poslovnih odličja nije sakupio ni prvi čovjek kompanije Branimir Muidža.

Generalni direktor Tvornice cementa Kakanj i HeidelbergCement grupacije u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj važi za jednog od najsposobnijih menadžera u državi, pa nije ni čudo da mu kolege još od 2011. godine ukazuju povjerenje i biraju ga za predsjednika Vijeća stranih investitora u BiH.

U intervjuu za Poslovne novine govorio je o uspjehu kompanije koju vodi, planovima, izazovima s kojima se susreće u burnom poslovnom bh. okruženju, prijedlozima za rast ekonomije…

Možete li se osvrnuti na poslovanje Tvornice cementa Kakanj u prvoj polovici ove godine, ali i lani? Šta pokazuju brojke kada se „svedu računi“?

„Tokom 2018. godine zabilježili smo veoma dobre rezultate. Uz ispunjenje plana proizvodnje i prodaje cementa, izvršili smo sve planirane investicije, a postigli smo i planirane finansijske rezultate. Pored toga, 2018. smo proslavili 40 godina postojanja, uspješnog rada i izgradnje. Tokom četiri decenije proizveli smo više od 17 miliona tona cementa, a TCK je izrasla u najprosperitetniju kompaniju u BiH. Ova, 2019. godina se pokazala dosta teškom za ispunjenje naših ambicioznih planova. Nedostatak aktivnosti u građevinskom sektoru, uzrokovan stagnacijom u provedbi velikih infrastrukturnih objekata, doveo je do značajnog pada aktivnosti u našem sektoru, pa je tako smanjen i promet naših proizvoda i usluga. Ipak, svjedoci smo potpisivanja novih ugovora i skorog početka realizacije projekata koji će angažirati veliki dio domaće građevinske operative.“

Za Tvornicu cementa Kakanj bliži se i značajan jubilej, 20 godina poslovanja u okviru grupacije HeidelbergCement. Možete li se osvrnuti na razvoj kompanije u tom periodu?

„TCK bila je pilot-projekt velike privatizacije u Federaciji BiH, kroz koji je postala članica njemačkog HeidelbergCementa, jednog od najvećih svjetskih proizvođača građevinskog materijala. Ulazak u ovu prestižnu Grupu predstavlja ogromnu prekretnicu za naš kolektiv. Nastupila je faza intenzivnog ulaganja i rekonstrukcije. Od tada do danas uložili smo više od 200 miliona KM u rekonstrukciju, modernizaciju, te širenje poslovanja. Svi smo prošli mnogobrojne izazove i moram da istaknem da su naši zaposleni pokazali vrhunski nivo profesionalnosti i stručnosti tokom ovog perioda i uložili sve svoje znanje da se ove velike promjene uvedu u TCK. Kada se osvrnemo, svi s ponosom gledamo na ono što smo napravili od privatizacije do danas.“

Koji su planovi kompanije za naredni period, da li namjeravate širiti poslovanje?

„Da bismo zadovoljili potrebe naših kupaca za visokokvalitetnim betonom na jugu zemlje, otvorili smo betonaru u Mostaru koja je odmah počela sa radom i isporukom betona. Smatramo da infrastrukturni projekti u ovoj regiji zaslužuju da imaju na raspolaganju vrhunsku kvalitetu po njemačkoj recepturi. Vođeni tim istim principima, otvorili smo i betonaru u Splitu. A zavisno od obima poslova i potražnje, razvijat će se i naša proizvodna i prodajna mreža.“ 

Kompanija TBG BH, koja je u vlasništvu Tvornice cementa Kakanj, prva je u BiH koja proizvodi beton po EU standardima, imate i zlatnu medalju za kvalitet, a sve to otvara vrata i za širenje poslovanja van granica BiH. Ima li takvih planova, spomenuli ste da ste već prisutni na tržištu Hrvatske?

„Kada ste dio svjetske uspješne korporacije kakva je HeidelbergCement grupacija, onda usvajate najviše standarde u poslovanju i tehnologiji. Na osnovu lokalnih i svjetskih iskustava gradimo okruženje koje je najpovoljnije za razvoj naše poslovne djelatnosti u skladu sa zahtjevima najstrožijih standarda. Dakle, poslovanje širimo prema lokalnim potrebama, kada se ukaže prilika da možemo kombinovati više poslovnih segmenata gdje su svi naši partneri na dobitku. Trenutno smo fokusirani na tržište BiH i Hrvatske, gdje nastojimo postići što jaču vertikalnu integraciju proizvodnje cementa i betona, te u bliskoj budućnosti agregata.“

Mnoge kompanije u BiH žale se na nedostatak kvalitetne radne snage, kakva je situacija kod Vas? Koliko znam, dosta ulažete u edukaciju, i u ostalim segmentima izuzetno brinete o radnicima?

„Naš pristup je jasan i jednostavan jer, prema principima našeg poslovanja, čovjeka stavljamo na prvo mjesto. Zaštita zdravlja i sigurnost na radu naši su prioriteti. Zato imamo ljude koji su lojalni, koji razumiju naš sistem rada i ovu firmu doživljavaju kao svoju porodicu. Osim toga, naši su ljudi dobro i pošteno plaćeni i motivisani. Proizvodnja cementa veoma je specifičan biznis, pa su i radna mjesta specifična. Tako je za svaku poziciju neophodno ljude obučavati i kontinuirano obrazovati kako bi bili u trendu sa novim tehnologijama i opremom. Kompanija svim radnicima pruža mogućnost da što više uče i da se što više razvijaju, jer tako raste i razvija se i kompanija u kojoj ti ljudi rade.“ 

S obzirom na to da ste dugo godina na čelu Vijeća stranih investitora u BiH, kakva je Vaša ocjena trenutnog poslovnog ambijenta u državi?

„Izuzimajući specifičnost političke situacije i kompleksnost uređenja države, ono u čemu BiH u poređenju sa drugim državama iz okruženja zaostaje jesu nepredvidivost porezne politike, birokracija uz sporo ishodovanje potrebnih dozvola, relativno visoka opterećenja na rad, odnosno visoka bruto davanja, pri čemu radnici iz toga dobivaju niske neto plate, a ta razlika između bruto i neto plate uglavnom odlazi u neefikasan birokratski aparat. Osim toga, naše kompanije članice ističu neujednačeno postupanje inspekcijskih organa, odnosno selektivno provođenje zakona. A stabilnost i predvidivost su neki od ključnih kriterija u odluci investitora. Što je politička situacija stabilnija, što je predvidivost veća, to je veća i šansa za privlačenje ulagača i otvaranje novih radnih mjesta, kako u BiH tako i svugdje u svijetu.“

Imamo recept kako mlade zadržati u BiH

„Negativni demografski trendovi zasigurno će imati važan utjecaj na buduća ekonomska kretanja. Na to upozoravam već desetak godina, pa, u tom smislu, Vijeće stranih investitora kroz novo izdanje Bijele knjige nudi konkretne prijedloge kako poboljšati ambijent poslovanja i povećati šanse za rast i razvoj ekonomije, privlačenje ulaganja a time i šansu za bolji standard građana i šansu za ostanak, prije svega mladih u BiH. Dakle, od usvajanja naših konkretnih prijedloga i preporuka, koristi bi imalo cijelo društvo“, kaže Muidža.